Tomorrowland bruggen
De Schorre - Boom

Locatie
De Schorre - Boom
Uitvoeringsperiode
2024
Opdrachtgevers
Hens
Expertise
Staalconstructie

Projectcontext en doelstelling

  • Twee oude houten bruggen in het domein Schorre Boom moesten vervangen worden voor Tomorrowland 2024.

  • HYE werd door Hens, vaste aannemer van Tomorrowland, gevraagd om op basis van enkele schetsen twee nieuwe bruggen te ontwerpen, produceren en plaatsen.

  • Startpunt was een eenvoudig grondplan; HYE maakte een eerste ontwerp en budgetvoorstel.

  • Studiebureau Kudu werd ingeschakeld voor het technische ontwerp.

  • Het initiële klantontwerp voldeed niet aan de vereiste belasting, dus werd vanaf nul opnieuw ontworpen.

Technische eisen aan de bruggen

  • Bruggen moesten hoog genoeg zijn om kleine bootjes doorgang te geven.

  • Brug 2: geen pijlers toegestaan.

  • Brug 1: maximaal 4 pijlers, niet in het midden van de vaardoorgang.


Studiefase Brug 1

  • Rechthoekige brug met constante breedte van 7,7 m en lengte van 16,8 m (as-op-as).

  • Steunpunten:

    • Einddwarsdragers: 2 punten per zijde.

    • Tussenliggende pijlers: 2 assen, elk met 2 pijlers (op 1/3 en 2/3 van de overspanning).

  • Horizontale stabilisatie:

    • Dwarsrichting: bij beide einddwarsdragers.

    • Langsrichting: vast aan één zijde, glijdend aan andere zijde en pijlers.

  • Scharnieren in hoofdliggers om trekkrachten te vermijden.

  • Montage via 9 samengelaste modules, verbonden met boutverbindingen.

  • Modules worden onderling gekoppeld met geboute dwarsdragers.


Studiefase Brug 2

  • Vrije vorm met 2 overspanningen die samenkomen aan westelijke oever.

  • Elke overspanning bestaat uit 4 hoofdliggers, golvende randen via uitkragende dwarsdragers.

  • Afwerking met houten dek.

  • Boom op as A leidde tot opsplitsing van landhoofd in linker- en rechterdeel (brug steunt op 2 punten per deel).

  • Brug bevat knikken in zijaanzicht, met zijhellingen van 5% en een horizontaal middendeel van 4 m.

  • Opdeling in modules met geboute verbindingen zoals bij brug 1.


Productie van de bruggen

  • Bruggen gebouwd in HYE’s atelier uit S355 staal met coatingconservering.

  • Volledige opbouw in atelier voor correcte uitlijning en foutpreventie bij montage.

  • Laswerken startten in februari 2024, eerst brug 1.

  • Gelijktijdige heipalenwerken voor brug 1.

  • Beton-, hout- en klinkerwerken werden door Hens uitgevoerd.


Montage van de bruggen

  • Brug 1:

    • Geplaatst in mei 2024.

    • Bedekt met klinkers en betonnen wandelpad.

    • Montage duurde 1,5 week.

    • Plaatsing gebeurde met een 100 ton telescoopkraan.

  • Brug 2:

    • Geplaatst vanaf één oever.

    • Vereiste inzet van een 250 ton kraan.

    • Montage duurde 2,5 weken.

Volgend project